- Homepage
- literature
- poetry
- DUŠA TILU
- comics
- computer science
- current affairs
-
dictionaries / grammars / foreign languages
-
dictionaries
- croatian dictionaries
- czech dictionaries
- dictionary of art
- english dictionaries
- french dictionaries
- german dictionaries
- greek dictionaries
- italian dictionaries
- latin dictionaries
- polish dictionaries
- portuguese dictionaries
- romanian dictionaries
- russian dictionaries
- spanish dictionaries
- slovak dictionaries
- slovenian dictionaries
- foreign languages
- grammar
-
dictionaries
- economics
- gifts
- encyclopedia / handbooks
- erotica / sex
- history
- hobbies
- humour
- literature
- magazines
- maritime affairs
- multimedia publications
- natural science
- other editions
- politics
- popular science
-
reading
- 1st grade of elementary school
- 2nd grade of elementary school
- 3rd grade of elementary school
- 4th grade of elementary school
- 5th grade of elementary school
- 6th grade of elementary school
- 7th grade of elementary school
- 8th grade elementary school
- 1st grade of high school
- 2nd grade of high school
- 3rd grade of high school
- 4th grade of high school
- religion / mythology
- social sciences
- technology / engineering / construction
- textbooks
- textbooks of vocational schools and faculties
- tourism
- travel-records
About the book DUŠA TILU
Mitsko-epskom koncepcijom pjesništva, tehnologijama koje mnogošto poetički duguju usmenoj narodnoj književnosti i pučkom izričaju, posve nesvodiv i nepridruživ temeljnim kolosijecima novijega hrvatskoga pjesništva, pjesnik zemlje i krša, mita i povijesti, zatočen između vila i hajduka, između vukova i legendi, pjesnik čudesnih arhetipova i animističko-arhajskoga viđenja, Petar Gudelj, u svojim pjesmama evidentira iskonske energije prirode i ljudskoga svijeta, sve u potrazi za iskonom samoga jezika.
Njegov strogi, škrti verbalni učinak rezultat je krajnje estetiziranih interve-niranja u jezik koji se ima ogoliti do elementarnosti, do kristalne čistoće. To je pjesništvo građeno na antitezi, na protivljenju, na tragediziranoj vjeri i istodobnoj sumnji u pojam, na suptilnom osjećaju za sliku i atmosferu, uostalom. Gudelj mitsko-magijskom gestualikom doznačuje svoje lirsko porinuće u zemlju, u kamen, u jamu, u jezik. Govor mu je poput bajalice, baštini dinarski ikavsko-pučki takt i stopu krševite zemlje, biokovskih goleti i prvotnosti, a transcendiran prema božanskim stranama, svojim mediteranizmom, koji uključuje sve praelemente, i kozmičnošću vodi nas prema čudu i magiji prapočela i prastvaranja. Opsesivnu mu motiviku stoga čine figure vuka, zmije, groma, tenka, vode, vatre, orla... Njegova lirska faktura udomljuje starinski miraz sredozemnoga kulturno-povijesnoga kruga do u najstarije dane i neku osobitu svijest o jeziku koji ima staroslavenski, starohrvatski, ilirski, balkanski i morlački korijen.
Duša tilu, međutim, sadrži i vrlo precizne gorko-melankolično-ironijske sastavke o autorovu mjestu u domaćoj književnoj sadašnjosti (o njezinim istinama i lažima), ali i čas dirljivu, čas bolnu memoaristiku bivšega (autorovu izvandomovinsku egzistenciju). I genezom, i odnosnom prema jeziku, i monumentalnim stihozbirkama, Gudelj je, nema dvojbe, vlasnik iznimne, samosvojne, bezmalo nesvrstavajuće pjesničke parcele na hrvatskom jeziku.