- Homepage
- literature
- theory of literature
- OBUZDANI GNJEV
- comics
- computer science
- current affairs
-
dictionaries / grammars / foreign languages
-
dictionaries
- croatian dictionaries
- czech dictionaries
- dictionary of art
- english dictionaries
- french dictionaries
- german dictionaries
- greek dictionaries
- italian dictionaries
- latin dictionaries
- polish dictionaries
- portuguese dictionaries
- romanian dictionaries
- russian dictionaries
- spanish dictionaries
- slovak dictionaries
- slovenian dictionaries
- foreign languages
- grammar
-
dictionaries
- economics
- gifts
- encyclopedia / handbooks
- erotica / sex
- history
- hobbies
- humour
- literature
- magazines
- maritime affairs
- multimedia publications
- natural science
- other editions
- politics
- popular science
-
reading
- 1st grade of elementary school
- 2nd grade of elementary school
- 3rd grade of elementary school
- 4th grade of elementary school
- 5th grade of elementary school
- 6th grade of elementary school
- 7th grade of elementary school
- 8th grade elementary school
- 1st grade of high school
- 2nd grade of high school
- 3rd grade of high school
- 4th grade of high school
- religion / mythology
- social sciences
- technology / engineering / construction
- textbooks
- textbooks of vocational schools and faculties
- tourism
- travel-records
About the book OBUZDANI GNJEV
O Ivanu Goranu Kovačiću pisano je mnogo; mnogo više nego o dru-gim piscima njegova naraštaja — svakako zahvaljujući više njegovoj legendarnoj smrti nego naročitoj popularnosti njegova opusa. Osim Jame, ni jedno drugo Goranovo djelo ne nalazi lako put do čitalaca; pa i njegove kajkavske pjesme nisu prigrljene u skladu sa svojom vrijednošću i prijemljivošću. Goran je pisac za kojeg svi znaju, ali ko-liko ih uistinu čita njegove proze spontano, izvan školske i studijske ili kakve druge profesionalne obveze?! O njegovoj nečitanosti uvjer-ljivo govore i brojni kritički napisi, koji su preplavljeni apologetskim tonom i općim mjestima, s vrlo rijetkim zrncima lucidnih kritičkih zapažanja i svježih mišljenja o vrednotama i značajkama pojedinih tekstova. Čak ni o Jami nemamo na raspolaganju iscrpnu, ozbiljnu i kritički relevantnu aksiološko-interpretativnu literaturu. Mnogi su o njoj pisali poneseni prvim površnim dojmovima, ali malo ih je koji su uistinu nešto konkretno i važno otkrili u njenoj strukturi i teksturi, da bi pokazali u čemu je iznimna vrijednost ovoga osebujnog spjeva. Pogotovu su brojni kritičari ostali dužni našoj književnoj javnosti da analitički produbljenije osvijetle manje poznate ostale Goranove pje-sme i novele. Nekoliko sjajnih iznimaka u tom pogledu samo potvr-đuje neprijepornost prednje konstatacije — prije svega Zdenko Lešić i Radovan Vučković. Na takvu oštru kritičku primjedbu imamo pravo već i stoga što je spremno samokritički protežem i na sebe, jer sam knjigom Goran njim samim* obavio samo prvi dio potrebnog posla. Drugi sam dio, kao obvezu koju ne mogu izbjeći, tada samo najavio. U knjizi Goran njim samim pošao sam od legende da bih dopro do živog čovjeka; u djelu koje sam tada bio zasnovao kao drugi dio cjelovite i opsež-ne monografske studije trebalo je da pođem od općenito prihvaćenih ocjena pa da ih zatim provjerim ponovnim udubljivanjem u konkret-ne tekstove. Točno deset godina kasnije, 1973, ispunjavam preuzetu obvezu, vraćam svojevrsni dug Goranu, pozivam na čitalački povra-tak njegovomu tekstu. Goran nesumnjivo zaslužuje mnogo više od posebno motiviranog divljenja; on zavređuje da ga nepotkupljivo kritički protumačimo i ocijenimo. Nije dovoljno što je cijenjen i voljen; potrebno je da bude i čitan. Neka živi u legendi, ali neka usto uvijek ponovno oživljuje i u svijesti čitalaca.