- Homepage
- literature
- prose
- ONA I ON
- comics
- computer science
- current affairs
-
dictionaries / grammars / foreign languages
-
dictionaries
- croatian dictionaries
- czech dictionaries
- dictionary of art
- english dictionaries
- french dictionaries
- german dictionaries
- greek dictionaries
- italian dictionaries
- latin dictionaries
- polish dictionaries
- portuguese dictionaries
- romanian dictionaries
- russian dictionaries
- spanish dictionaries
- slovak dictionaries
- slovenian dictionaries
- foreign languages
- grammar
-
dictionaries
- economics
- gifts
- encyclopedia / handbooks
- erotica / sex
- history
- hobbies
- humour
- literature
- magazines
- maritime affairs
- multimedia publications
- natural science
- other editions
- politics
- popular science
-
reading
- 1st grade of elementary school
- 2nd grade of elementary school
- 3rd grade of elementary school
- 4th grade of elementary school
- 5th grade of elementary school
- 6th grade of elementary school
- 7th grade of elementary school
- 8th grade elementary school
- 1st grade of high school
- 2nd grade of high school
- 3rd grade of high school
- 4th grade of high school
- religion / mythology
- social sciences
- technology / engineering / construction
- textbooks
- textbooks of vocational schools and faculties
- tourism
- travel-records
About the book ONA I ON
Novi rukopis Borisa Greinera Ona i On proza je koja poprima formu romana čija je struktura na prvi pogled razmjerno otvorena. Protagonisti romana, uvijek anonimni ‘Ona’ i ‘On’, epizodično suprotstavljeni jedno drugom unutar ironične pripovjedne pozicije 3. lica zanimljiv su analitički instrument promišljanja uloge zajedništva.
Propitivanje životnosti i autentičnosti predstavljenih pripovjednih glasova pomaknuto je iz domene subjektivnog pripovjedača u 1. licu, prema objektivnom, gotovo sveznajućem pripovjedaču u okviru pokušaja razumijevanja kompleksnih emotivnih odnosa žene i muškarca. Svojevrsno svjesno kolebanje između pozicija objektivnog i subjektivnog otkriva autorovu težnju razrješivanja problema objektivnog vrednovanja subjektivnog, u pravilu emotivnog, iskustva.
Inzistirajući na anonimnosti, odnosno upornom identificiranju likova isključivo osobnim zamjenicama, autor ne upada u zamku univerzalističkog pojednostavljivanja, nego naprotiv uspijeva izgraditi konceptualni okvir za svojevrsni prozni eksperiment. Tako se ‘Ona’ i ‘On’, dok nastoje uistinu biti Dvoje, poistovjećuju u mnoštvo sekvenci i epizoda, u pojedinostima iz života parova. U intertekstualnoj pripovjednoj igri pisac će posegnuti za parovima poznatima iz povijesti književnosti, ali i ostalih umjetničkih medija te u skladu s time jasno i motivirano pokrijepiti vlastiti glas odgovarajućim citatima. Odabrani životni trenuci bit će temelj metodologije kojoj je cilj daljnja potraga za situacijama kojima se narativna cjelina može beskrajno proširivati.
Interpretacija postavljenog događajnog okvira, koji neskriveno polazi od iskustva svakodnevice, predstavlja svjetonazor, odnosno pripovjedačku gestu koja omogućuje izgradnju veoma zanimljive i ambiciozne strukture koja se istovremeno može tretirati kao roman, ali i kao svojevrsni dnevnički zapis. Ispisivanje protoka vremena od dana do dana, a koristeći se kronološkim redoslijedom s obzirom na naknadnu logiku autorove pozicije, u djelu je istaknuto namjerno usporavanje procesa pisanja. Uobičajene dimenzije života materijal su, prema autorovoj interpretaciji, za proizvoljno filozofsko ili paradigmatsko tumačenje. Pa ipak, u samom je rukopisu mnogo manje proizvoljnosti, nego što bi se iz autorove primjedbe moglo naslutiti s obzirom na to da je posrijedi vrlo promišljena proza koja suptilno zahvaća prostor privatnosti i reinterpretira ga u znatno širem i univerzalnijem kontekstu.
Ana Grbac