- Homepage
- literature
- theory of literature
- UTVARA KLETVE
- comics
- computer science
- current affairs
-
dictionaries / grammars / foreign languages
-
dictionaries
- croatian dictionaries
- czech dictionaries
- dictionary of art
- english dictionaries
- french dictionaries
- german dictionaries
- greek dictionaries
- italian dictionaries
- latin dictionaries
- polish dictionaries
- portuguese dictionaries
- romanian dictionaries
- russian dictionaries
- spanish dictionaries
- slovak dictionaries
- slovenian dictionaries
- foreign languages
- grammar
-
dictionaries
- economics
- gifts
- encyclopedia / handbooks
- erotica / sex
- history
- hobbies
- humour
- literature
- magazines
- maritime affairs
- multimedia publications
- natural science
- other editions
- politics
- popular science
-
reading
- 1st grade of elementary school
- 2nd grade of elementary school
- 3rd grade of elementary school
- 4th grade of elementary school
- 5th grade of elementary school
- 6th grade of elementary school
- 7th grade of elementary school
- 8th grade elementary school
- 1st grade of high school
- 2nd grade of high school
- 3rd grade of high school
- 4th grade of high school
- religion / mythology
- social sciences
- technology / engineering / construction
- textbooks
- textbooks of vocational schools and faculties
- tourism
- travel-records

About the book UTVARA KLETVE
O sublimnim i rodnim ulogama u hrvatskoj povijesnoj tragediji u 19. stoljeću
U djelu Natke Badurina "Utvara kletve" proučavaju se rodne uloge u hrvatskoj povijesnoj tragediji 19. stoljeća, i to metodama feminističke teorije, književne povijesti i književne antropologije. Pri tome vezivnu nit čini estetički pojam sublimnog i njegova primjena u raspravi o tragičnom žanru, u definicijama rodnih razlika (sublimno i lijepo od samog su početka rodno obilježeni) te u teoriji historiografije.
Polazna je teza da povijesna tragedija pokušava održati na životu sublimni odnos prema nacionalnoj prošlosti u okolnostima opće desublimacije građanskog društva i znanosti tijekom 19. stoljeća. Usto, pretpostavlja se i da sublimni odnos prema prošlosti sa sobom nosi specifičnu podjelu rodnih uloga: izraziti patrijarhalizam i svođenje žene na prirodnu, a ne kulturnu; privatnu, a ne javnu, te lijepu, a ne sublimnu sferu života. U radu se posebna pažnja posvećuje navodnoj reakcionarnosti tragedije i njezinoj mogućoj vezanosti za radikalne nacionalističke ideologije u 20. stoljeću.
Korpus na kojem se ispituju polazišne teze okuplja tragedije s temom iz nacionalne prošlosti, u kojima se junak suočava s nezasluženom i neobjašnjivom nesrećom, te svršava najčešće tragično i uz obećanje buduće nagrade za čitav nacionalni kolektiv. Obuhvaćena su ukupno 33 dramska teksta ovih autora: Lj. Farkaš Vukotinović, I. Kukuljević Sakcinski, D. Demeter, M. Ban, M. Bogović, F. Marković, A. Tresić Pavičić, H. Dragošić, D. Jarnević, M. Jurić Zagorka, I. Fürst, N. Vavra.
Autoričino istraživanje pokazuje kako rodnu diskriminaciju provode podjednako tragedije utemeljene na nacionalnointegracijskoj ideologiji i one pisane sa socijalističkih i liberalnih polazišta. U toj su ideološkoj homogenosti ipak tijekom istraživanja pronađeni zanimljivi odmaci i pokušaji ostvarenja raznih tipova ženskog sublimiteta, i to u Demetra, Bana, D. Jarnević, Zagorke i I. Fürst. One projiciraju uspostavljanje ženske kulture kao miroljubive i konstruktivne osnove za nacionalnu autopercepciju.