IDEJA PRAVEDNOSTI
O knjizi IDEJA PRAVEDNOSTI
Je li pravednost ideal koji nam zauvijek ostaje izvan domašaja, ili nešto prema čemu se zaista možemo voditi u praktičnom odlučivanju i tako si unaprijediti život? U ovoj glasovitoj knjizi Amartya Sen donosi alternativni pristup glavnoj struji teorija pravednosti.
Posao teorije pravednosti, tvrdi Sen, povezan je s odgovorom na pitanje kako je to biti ljudsko biće? Možda smo mogli biti stvorenja nesposobna za razumijevanje, koja ne diraju nevolje ni poniženja drugih, ili pak bića lišena sposobnosti raspravljanja. Kad bi sloboda za nas imala samo instrumentalnu važnost, i da nad danas gotovo svatko nije u nekom pogledu susjed, teorija pravednosti sigurno bi drukčije napredovala u odnosu na Hobbesovo polazište, da je ljudski život "gadan, težak i kratak".
Sen piše s istančanom mudrošću i duhom, osjećajem za povijest i blagim kozmopolitstvom… uvjerenje da je ekonomistima i filozofima posao popravljati svijet pršti s umalo svake stranice.
Economist
Najvažniji doprinos ovoj temi od Teorije pravednosti Johna Rawlsa
– Hilary Putnam, Sveučilište Harvard
Amartya Kumar Sen, ekonomist-nobelovac, profesor je na Sveučilištu Harvard. Uz brojne članke, u prijevodu na hrvatski dostupna je i njegova knjiga Razvoj kao sloboda. U Ideji pravednosti suvremenoj je političkoj teoriji otvorio mogućnost da nam i kao osobama bude poželjna - da ne kažemo isplativa - za sebe i za druge.
O knjizi - IDEJA PRAVEDNOSTI
Predgovor ..................................................................................................................11
Zahvale ......................................................................................................................23
Uvod: Pristup pravednosti ..........................................................................................31
I. ZAHTJEVI PRAVEDNOSTI
1. Um i objektivnost ...................................................................................................55
2. Rawls i dalje od njega ............................................................................................73
3. Institucije i osobe ..................................................................................................93
4. Glas i društveni izbor ...........................................................................................103
5. Nepristranost i objektivnost .................................................................................125
6. Zatvorena i otvorena nepristranost .......................................................................133
II. OBLICI RASUĐIVANJA
7. Položaj, relevancija i iluzija ..................................................................................159
8. Racionalnost i drugi ljudi .....................................................................................175
9. Pluralnost nepristranih razloga ............................................................................193
10. Realizacije, konzekvencije i djelovanje ...............................................................205
III. MATERIJALI PRAVEDNOSTI
11. Životi, slobode i sposobnosti ..............................................................................219
12. Sposobnosti i resursi .........................................................................................243
13. Sreća, dobrobit i sposobnosti .............................................................................257
14. Jednakost i sloboda ...........................................................................................275
IV. JAVNO RASUĐIVANJE I DEMOKRACIJA
15. Demokracija kao javni um ..................................................................................299
16. Praksa demokracije ...........................................................................................315
17. Ljudska prava i globalni imperativi .....................................................................329
18. Pravednost i svijet .............................................................................................357
Bilješke ...................................................................................................................381
Kazalo .....................................................................................................................409