KAZALIŠNI OBZORI TOMISLAVA KRIZMANA
O knjizi KAZALIŠNI OBZORI TOMISLAVA KRIZMANA
Knjiga Kazališni obzori Tomislava Krizmana, posvećena istaknutom hrvatskom likovnom umjetniku i kazališnom scenografu i kostimografu Tomislavu Krizmanu, četvrta je knjiga u biblioteci Kazališna likovnost u knjizi koju su 2017. godine zajednički pokrenuli ULUPUH (Hrvatska udruga likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti) i Odsjek za povijest hrvatskoga kazališta Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Biblioteka je zamišljena kao niz kraćih monografija o istaknutim predstavnicima hrvatske kazališne likovnosti – scenografima, kostimografima, oblikovateljima svjetla, lutkarima, kazališnim fotografima, dizajnerima kazališnih plakata… – koji dosad nisu bili primjereno obrađeni i valorizirani te smješteni u povijest i suvremenost hrvatskoga kazališta i nacionalne kulture. Dosad su u biblioteci objavljene knjige posvećene Kamilu Tompi, Vandi Pavelić Weinert i Zlatku Kauzlariću Ataču.
U knjizi Kazališni obzori Tomislava Krizmana teatrologinja Martina Petranović razmatra, oprimjeruje i kontekstualizira brojne i raznovrsne vidove Krizmanova stvaralaštva i angažmana u kazalištu i oko kazališta koji Krizmana čine jednim od važnijih i markantnijih dionika i suoblikovatelja ne samo likovnoga već i kazališnoga života njegovoga vremena. Tomislav Krizman bio je, naime, scenograf i kostimograf, oblikovatelj kazališnih plakata, knjiga vezanih uz dramsku književnosti i kazalište te raznih kazališnih izdanja, slikao je portrete kazališnih umjetnika, radio je na unapređenju organizacije kazališnoga fundusa i kazališnih radionica te scenografske i kostimografske struke uopće, kako na planu svakodnevne kazališne prakse i produkcije tako i na planu podizanja kreativne i stvaralačke razine scenografije i kostimografije kao umjetničkih disciplina, unijevši modernije inscenatorske impulse i profesionalniji pristup radu. Tekstualna analiza Krizmanova svestrana djelovanja razvedena je u petnaestak kraćih poglavlja usredotočenih na pojedine aspekte umjetnikova stvaralaštva te sugestivno dopunjena i potkrijepljena raznorodnim likovnim prilozima, od dokumenata i korespondencije preko scenografskih i kostimografskih skica, fotografija kazališnih predstava i kazališnih cedulja do kazališnih plakata i naslovnica kazališnih izdanja te kazališne portretistike. Knjiga tako po prvi put na jednome mjestu objedinjuje svu relevantnu, a razmjerno slabo poznatu i/ili teško dostupnu te rasutu građu o Krizmanovu viševrsnome kazališnom opusu, što se svakako može smatrati dodanom vrijednosti ovoga izdanja. Analitički dio teksta dopunjen je i teatrografskim popisom Krizmanovih radova, popisom literature te Krizmanovim životopisom.
Valja napomenuti da su reproducirana i/ili analizirana djela prikupljena iz niza hrvatskih institucija, poput Odsjeka za povijest hrvatskoga kazališta HAZU, Arhiva za likovne umjetnosti HAZU, Kabineta grafike HAZU, Grafičke zbirke Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu, Muzeja za umjetnost i obrt u Zagrebu, Hrvatskoga državnog arhiva u Zagrebu, Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu te srodnih arhivskih i muzejskih institucija u zemlji i inozemstvu (Arhiv Jugoslavije, Beograd), kojima i ovom prigodom još jednom zahvaljujemo.