- Lista želja
- Prijava
- 0
Košarica Vaša košarica je prazna
- Naslovnica
- književnost
- književna teorija
- LIBAR GLAGOLJAŠA DON ANTONA OD SILBE
- alternativna područja
- arhitektura
- audio izdanja
- časopisi
- društvene znanosti
- ekonomija
- enciklopedije / leksikoni / priručnici
- erotika / seks
- hobistika
- humor
- knjige za djecu
- književnost
- lektira
- multimedijalna izdanja
- ostala izdanja
- poklon galerija
- politika
- pomorstvo
- popularna znanost
- povijest
- prirodne znanosti
- publicistika
- religija / mitologija
- rječnici / gramatike / strani jezici
- strane knjige
- stripovi
- tehnika / inženjerstvo / građevina
- turizam
- udžbenici
- udžbenici strukovnih škola i fakulteta
- umjetnost
O knjizi LIBAR GLAGOLJAŠA DON ANTONA OD SILBE
Barem u trima predmetima don Anton Garofal Bakalar svojim Librom čini upitnima naša ustaljena shvaćanja:
1. Dokazi za sud da je hrvatskim jezikom moguće izraziti i zahtjevnije, apstraktnije i preciznije misli tražili su se među latini-čkim štokavskim bogoslovnim djelima: tako je Antun Kadčić 1729. izdao u Bolonji Bo-goslovje diloredno, a bosanski biskup Marko Dobretić u Anconi 1782. Kratko skupljenje ćudoredne Hiti moralne bogoslovice, te je već F. M. Appendini isticao sposobnost hrvatskoga jezika za obrađivanje težih tema. A Garofalov je dijački priručnik moralnoga bogoslovlja napisan 1726. glagoljicom i čakav-štinom!
2. Kad se u hrvatskoj znanosti o književnosti pisalo o Gralu sasvim se naravnim smatralo da je ta mistička tema pripadna isključivo zapadnoeuropskoj kasnosrednjovjekovnoj književnosti te da hrvatska i slavenska srednjovjekovna ćirilometodska predaja s tom najčuvenijom relikvijom kršćanskoga svijeta nema ništa zajedničko. Međutim, već jedan žakan glagoljaš nastoji objelodaniti istinu daje Gral uvijek vidljiv i svima dostupan: i na misi pri transsupstancijalizaciji i u knjigama koje euharistiju problematiziraju, pa bilo to tek skolastički i teološki, no o tome piše u skladu s uvjerenjem daje Istina skrivena u dubinama i prekrivena simbolima.
3. Uobičajeno pisanje o značenju sakramenta euharistije, ili pak o nedostižnosti rajske svjetlosti, nebeske slave, zapravo je, dakle, pisanje o sv. Gralu i njegovoj svjetlosti. A don Anton Bakalar Garofal to nije izrekao izravno - tu gotovo her(m)etičku spoznajnu novost on obznanjuje posrednim i zahtjevnim načinom: crtežima umjesto riječima, etimologijom imena, simbolikom glasova, glagoljskim ideogramima i grafostilemima, prožimajući u nerazlučivo jedinstvo likovni izraz s jezičnim.