- comics
- computer science
- current affairs
-
dictionaries / grammars / foreign languages
-
dictionaries
- croatian dictionaries
- czech dictionaries
- dictionary of art
- english dictionaries
- french dictionaries
- german dictionaries
- greek dictionaries
- italian dictionaries
- latin dictionaries
- polish dictionaries
- portuguese dictionaries
- romanian dictionaries
- russian dictionaries
- spanish dictionaries
- slovak dictionaries
- slovenian dictionaries
- foreign languages
- grammar
-
dictionaries
- economics
- gifts
- encyclopedia / handbooks
- erotica / sex
- history
- hobbies
- humour
- literature
- magazines
- maritime affairs
- multimedia publications
- natural science
- other editions
- politics
- popular science
-
reading
- 1st grade of elementary school
- 2nd grade of elementary school
- 3rd grade of elementary school
- 4th grade of elementary school
- 5th grade of elementary school
- 6th grade of elementary school
- 7th grade of elementary school
- 8th grade elementary school
- 1st grade of high school
- 2nd grade of high school
- 3rd grade of high school
- 4th grade of high school
- religion / mythology
- social sciences
- technology / engineering / construction
- textbooks
- textbooks of vocational schools and faculties
- tourism
- travel-records

O NAPRETKU / O IZBORIMA I DRUGI SPISI
About the book O NAPRETKU / O IZBORIMA I DRUGI SPISI
Svega petnaestak godina prije isteka sedamnaestog stoljeća (1684) Pierre Bayle najavljuje nadolazak stoljeća prosvjetiteljstva i u tonu poletnog optimizma piše: »Evo nas u jednom stoljeću koje će iz dana u dan postajati sve prosvjećenijim, tako da će u usporedbi s njim sva prethodna stoljeća izgledati kao najobičniji mrak.«1 Sredinom osamnaestog stoljeća (1750) Turgot potvrđuje da taj optimizam nije bio promašen i da se sve zbiva upravo onako kako je najavljivao Bayle. Ono što je za jednoga bila tek nada, za drugoga je postalo zbiljom. Turgot piše: »Ljudski je rod, promatran od svojih početaka, u očima filozofa jedna velika cjelina koja, kao i svaki pojedinac, ima svoje djetinjstvo i svoj uspon. Navike se poboljšavaju, ljudski se duh prosvjećuje i izolirane se nacije približavaju jedna drugoj. Trgovina i politika sjedinjuju sve dijelove zemaljske kugle. Ukupna masa ljudskog roda, smjenom mira i nemira, dobra i zla, neprestano se, iako usporenim koracima, kreće prema sve većem savršenstvu.«2 Pri kraju osamnaestog stoljeća (1784) Kant piše svoj mali ali značajan spis Sto je prosvjetiteljstvo i odgovara: »Prosvjetiteljstvo je izlazak čovjeka iz samoskrivljene nepunoljetnosti. Nepunoljetnost je nemoć da se vlastiti razum upotrebljava bez vodstva nekog drugog. Ta nepunoljet-nost je samoskrivljena onda kad njezin uzrok ne leži u nedostatku razuma, nego u pomanjkanju odlučnosti i hrabrosti da se njime služi bez tuđeg rukovođenja. Sape-reaude Imaj hrabrosti služiti se vlastitim razumom!-to je, dakle, lozinka prosvjetiteljstva.«3