- Lista želja
- Prijava
- 0
Košarica Vaša košarica je prazna
- Naslovnica
- društvene znanosti
- filozofija
- VRIJEME I SLOBODNA VOLJA
- alternativna područja
- arhitektura
- audio izdanja
- časopisi
- društvene znanosti
- ekonomija
- enciklopedije / leksikoni / priručnici
- erotika / seks
- hobistika
- humor
- knjige za djecu
- književnost
- lektira
- multimedijalna izdanja
- ostala izdanja
- poklon galerija
- politika
- pomorstvo
- popularna znanost
- povijest
- prirodne znanosti
- publicistika
- religija / mitologija
- rječnici / gramatike / strani jezici
- strane knjige
- stripovi
- tehnika / inženjerstvo / građevina
- turizam
- udžbenici
- udžbenici strukovnih škola i fakulteta
- umjetnost

VRIJEME I SLOBODNA VOLJA
O knjizi VRIJEME I SLOBODNA VOLJA
Jedan od najpoznatijih i najutjecajnijih filozofa svoga doba (i neko vrijeme gotovo kultni lik u Francuskoj, gdje su njegova predavanja privlačila veliko mnoštvo), Henri-Louis Bergson (1859-1941.) predvodio je revoluciju u filozofskoj misli time što je odbacivao tradicionalne konceptualne i apstraktne metode, te tvrdnjom da je intuicija dublja od intelekta. Njegove spekulacije, osobito o naravi vremena, imale su dubok utjecaj na mnoge druge filozofe, kao i na pjesnike i pisce; kaže se da je njegova filozofija bila sjeme za À la recherche de temps perdu Marcela Prousta (čija je sestrična bila Bergsonova supruga). Premda je katkada njegove ideje teško slijediti, Bergson je istančan stilist, koji je jednom izjavio: „Nema ničega u filozofiji što se ne bi moglo reći svakodnevnim jezikom“. Za svoje pisanje dobio je 1927. godine Nobelovu nagradu za književnost.
U knjizi Vrijeme i slobodna volja, pisanoj kao doktorska disertacija, Bergson pokušava odbaciti argumente protiv slobodne volje. Ti argumenti, pokazuje on, dolaze iz brkanja različitih ideja o vremenu. Fizičari i matematičari zamišljaju vrijeme kao mjerljiv konstrukt uvelike poput prostornih dimenzija. Ali u ljudskom iskustvu, život je percipiran kao neprekidan i nemjerljiv tok, a ne kao niz uzastopnih oštro označenih stanja svijesti – dakle, nešto što se ne može mjeriti kvantitativno nego samo kvalitativno. A zbog toga što se ljudske osobnosti izražavaju u činovima koje se ne može predvidjeti, Bergson izjavljuje da slobodna volja treba biti zamjetljiva činjenica.